کد خبر: 1237373
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰
اگر قرار بر ساخت رئالیتی‌شوست پس این همه سخیف‌بودن برای چیست؟ اینکه دیالوگ‌های جنسی گفته شود یا حرکات اروتیک برای خنداندن یکدیگر استفاده شود چه نکته مثبتی برای مخاطب کودک و نوجوان دارد؟ در جوکر آنقدر از الفاظ رکیک و فحش استفاده می‌شود که حتی دیدن آن با خانواده امکان ندارد. انگار شوخی‌های جنسی را از کف خیابان جمع کرده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند
 افشین علیار

جوان آنلاین: فصل اول جوکر با نقد‌های فراوانی مواجه شد و تمامی نقد‌ها برجوکر وارد بود حتی نگارنده در همین ستون از مبتذل بودن این مجموعه نوشت، اما انگار عوامل تولید جوکر به‌خصوص احسان علیخانی توجهی به نقد‌ها نداشته و ترجیح داده‌اند فصل دوم را بسیار بدتر از قبل تولید کنند. 

علیخانی که این بار تصمیم گرفته خودش مجری باشد. جوکر مجموعه‌ای ضدفرهنگی است که چند بازیگر را دور هم جمع می‌کند تا به هر طریقی شده مخاطب را بخنداند. این را بگویم که ساختن مجموعه کمدی و خنداندن مخاطب اصلاً کار بدی نیست و اتفاقاً کمدی خوب و استاندارد می‌تواند تأثیرگذار و فرهنگساز باشد، اما مجموعه‌ای مانند جوکر نه تنها کیفیت و موقعیت کمدی به معنای درست ژانری‌اش را ندارد، بلکه به نوعی تخریب‌گر سلیقه مخاطب و فرهنگ است. علیخانی که روزگاری برنامه ماه‌عسل یا عصرجدید در تلویزیون می‌ساخت که هر کدام به اندازه‌ای جذاب و تأمل برانگیز بودند حالا برای دورزدن خط‌قرمز و فرار از ممیزی‌ها به پلتفرم پناه برده است، چراکه او می‌تواند در این برنامه هر کاری دلش می‌خواهد انجام بدهد، بنابراین با استفاده از اسپانسر و دستمزد نجومی که به بازیگرانش می‌دهد ابتذال را به حد اعلایش رسانده است.

فکر کنید مجید مظفری که در فیلم‌ها و سریال‌های مهم نقش‌های جدی بازی می‌کرد، مجبورش می‌کنند با آهنگی از خواننده لس‌آنجلسی برقصد! اگر قرار بر ساخت رئالیتی‌شوست پس این همه سخیف‌بودن برای چیست؟ اینکه دیالوگ‌های جنسی گفته شود یا حرکات اروتیک برای خنداندن یکدیگر استفاده شود چه نکته مثبتی برای مخاطب کودک و نوجوان دارد؟ در جوکر آنقدر از الفاظ رکیک و فحش استفاده می‌شود که حتی دیدن آن با خانواده امکان ندارد. انگار شوخی‌های جنسی را از کف خیابان جمع کرده‌اند و حالا در این برنامه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

چرا علیخانی فکر می‌کند برای خنداندن مخاطب باید از پایین تنه استفاده کند؟ این نامش رئالیتی‌شو نیست این می‌تواند یک فاجعه فرهنگی باشد که آرام‌آرام می‌تواند ذهنیت مخاطب احتمالی کودک و نوجوان را به سمت‌و‌سویی ببرد که دیگر نشود آن را درست کرد. رفتار‌هایی که در جوکر دیده می‌شود، چندش‌آور است. دیالوگ‌های توهین‌آمیز به هم می‌گویند فارغ از اینکه هیچ‌گونه شرایط سنی برای آن در نظر گرفته نشده است. اگر هم چنین شرایطی برای جوکر در نظر گرفته می‌شد، بعید است که حتی بزرگسال هم بتوانند کنار هم آن را تماشا کنند. 

ابتذال و سخیف‌بودن قطعاً ضداخلاق و مخرب است اتفاقاتی که میان شرکت‌کنندگان جوکر دیده می‌شود، فرهنگ خانواده را بیش از پیش تضعیف می‌کند. فرهنگ ایرانی از شرم و حیا تشکیل شده است؛ این دو عنصر مهم در جوکر وجود ندارد، این چند بازیگر که ژانر کمدی هم بازی کردند، چرا هیچ استعداد یا نبوغی در ایجاد کمدی درست و استاندارد ندارند؟ به نظر می‌رسد ابتذال‌گرایی از سینما به برنامه‌هایی مانند جوکر رسیده است؛ جوکر هیچ فرقی با فیلم‌هایی مثل هتل، فسیل و تگزاس ندارد و چه بسا ابتذال آن بیشتر به چشم می‌آید.

چون شرکت‌کنندگان جوکر شخصیت واقعی خودشان را عرضه می‌کنند، بنابراین بازیگران ما با همین سطح کم از سواد ژانری می‌توانند، ایجاد لودگی کنند نه ایجاد خنده! آن‌ها بیشتر از اینکه شو کمدی را با قاعده استاندارد اجرا کنند، دنبال دستمزد‌های نجومی خودشانند درست مانند نمایش‌های کمدی که همه‌شان ۱۸+ هستند. در این شرایط کمدی چگونه شکل می‌گیرد؟ اساساً کمدی درست چیست؟ چرا هر روز این ژانر مهم مبتذل‌تر می‌شود آدم‌هایی که یک روزی در این ژانر مهم بودند، فرهنگ کمدی را فراموش کرده‌اند. برای آن‌ها رقصیدن جلوی دوربین و حرف‌های جنسی بیشتر اهمیت دارد. جوکر در فصل دوم افتضاح کامل است و اگر همچنان این برنامه در حال تولید است باید فکری درباره آن کرد تا به این اندازه در باتلاق ابتذال فرو نرود.

برچسب ها: جوکر ، فیلم ، طنز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار